پروژه آمار – صنعت در روستا در ایران

دسته بندي : جزوات درسی و مقالات » آمار
پروژه آمار – صنعت در روستا در ایران
دسته: آمار
 فرمت فایل: doc
 تعداد صفحات فایل: 10

توضیحات

حركت به سوی استقلال و خودكفایی كشور با تلاش در جهت بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی روستاها و مناطق عشایری از طریق توسعه كشاورزی، دامداری و صنایع روستایی میسر می‌باشد یكی از مسایلی كه جامعة ما امروز با آن روبروست مسئله رابطه افزایش جمعیت با تشدید نیاز به سرمایه گذاری جهت ایجاد فرصت‌های اشتغال كافی توأم به منظور بهبود سطح زندگی مورد قبول می‌باشد

1-1- مقدمه:

حركت به سوی استقلال و خودكفایی كشور با تلاش در جهت بهبود وضع اجتماعی و اقتصادی روستاها  و مناطق عشایری از طریق توسعه كشاورزی،  دامداری  و صنایع روستایی میسر می‌باشد.

یكی از مسایلی كه جامعة ما امروز با آن روبروست مسئله رابطه افزایش جمعیت با تشدید نیاز به سرمایه گذاری  جهت ایجاد فرصت‌های اشتغال كافی توأم به منظور بهبود سطح زندگی مورد قبول می‌باشد كه بدون آینده‌نگری و برنامه ریزی دقیق می‌تواند زمینه‌ساز یك بحران در آینده تلقی گردد.

تا آنجا كه عملكرد گذشته نشان می‌دهد اقدامی اساسی در این خصوص صورت نگرفته و یا در صورت اقدام بصورت مقطعی و موردی بوده است كه نمونه بارز آن شهر تهران می‌باشد. گسترش بی‌رویه شهر تهران ناشی از فقدان سیاست استقرار جمعیت در سطح كشور می‌باشد كه نتایجی چون رشد بی‌رویه جمعیت، افزایش بیكاری،‌ كاهش سطح زندگی ،‌ آلودگی محیط زیست و دیگر مشكلات اجتماعی را در برداشته است.

بمنظور كاهش شتاب مهاجرت روستاییان به شهرها لازمست قسمتی از فعالیتهای صنعتی كه عموماً مواد اولیه آنها از روستاها تأمین می‌شوند به مناطق روستایی سوق داده شوند.

ایجاد و توسعه صنایع روستایی و گسترش فعالیتهای مواد غیر كشاورزی با توجه به نقشی كه در توسعه روستاها دارد بعنوان یكی از راه حل های مناسب بایستی مورد توجه برنامه ریزان كشور قرار گیرد.

گسترش صنایع روستایی در تحقق اهداف  زیر نقش مؤثری را ایفاد خواهد نمود:

1- متنوع ساختن فعالیتهای اقتصادی روستاییان و افزایش درآمد آنها

2- ایجاد فرصت های جدید شغلی در روستاها

3- ایجاد تعادل در توسعه اقتصادی و اجتماعی بین مناطق شهری و روستایی

4- كنترل مهاجرتهای بی رویه ساكنین نقاط روستایی به شهرها

واقعیت های موجود در كشورهای در حال توسعه بویژه جوامع روستایی حاكی از محدود بودن عوامل كشاورزی از جمله آب، خاك، بالا بودن نرخ جمعیت ،‌ بالا بودن میزان جوانان جویای كار،‌ بیكاریهای فصلی و دایمی در روستاها و عدم انتقال مواهب توسعه و رفاه  شهرها بسوی روستا می‌باشد كه این عوامل منجر به مهاجرت بی ‌رویه روستاییان به شهرها گردیده و تبعات و آثار نامطلوبی را برای جوامع روستایی و شهری ایجاد نموده است.

تلاش برای فراهم نمودن زمینه‌های لازم به منظور ایجاد و گسترش فعالیتهایی كه بتواند بنوعی اشتغال، درآمد، رفع بیكاری فصلی و دایمی و نیز جذب امكانات شهری در روستاها را موجب شوند،‌ میتوانند  عواملی مؤثر در كاهش اختلاف و دوگانگی بین شهرها و روستاها باشند.

در همین راستا نواحی صنعتی روستاها با هدف تجمیع صنایع روستایی منطقه یا شهرستان  با فراهم نمودن امكانات زیر بنایی از قبیل آب، برق، جاده و … در یك مكان باعث ایجاد صرفه‌ جوییهای خارجی شده و با افزایش در آمد و اشتغال در مناطق روستایی موجبات توسعه مناطق روستایی شده و به تعادل جمعیتی شهری و روستایی كشور و نیز بهره‌برداری بهینه از منابع كمك مؤثری خواهد نمود.

1-2-ضرورت تحقیق:

توسعة‌صنعتی روستایی یكی از اهدافی است كه دولت‌ها در برنامه ریزیهای خود به آن توجه خاصی دارند . توسعة‌ اقتصادی با سیاست توسعة‌صنعتی هنگامی عملی می‌شود  كه ابتدا پتانسیل‌ها و امكانات و در حقیقت مزیت نسبی صنایع در نقاط مختلف مورد بررسی قرار گرفته  و سپس با توجه به این بررسیها تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای استقرار صنعت و در نتیجه توسعة ‌صنعتی و اقتصادی صورت گیرد.
دسته بندی: جزوات درسی و مقالات » آمار

تعداد مشاهده: 10211 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.DOC

فرمت فایل اصلی: Word

تعداد صفحات: 10

حجم فایل:305 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    پروژه آمار – صنعت در روستا در ایران
    دسته: آمار
    فرمت فایل: doc
    تعداد صفحات فایل: 10